Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Pelješki Most – most łączący dwie części Chorwacji

26 lipca w Chorwacji otworzono most łączący ze sobą półwysep Plejšac z kontynentalną częścią kraju. Okolica Neum jest odcięcia przez linię brzegową Bośni i Hercegowiny tym samym tworząc z Półwyspu Plejšac eksklawę. Chorwaci, którzy chcieli przedostać się do kontynentalną część kraju musieli przejść przez kontrole graniczne. Łączyło się to ze staniem w długich kolejkach na granicy, w szczególności w sezonie letnim, gdy turyści chcieli dostać się do Dubrovnika.

Początki, plany i budowa

Pierwsze plany budowy mostu pojawiły się już w 2005 roku. Prace przygotowawcze przerwano listopadzie tegoż roku ze względu na ostry sprzeciw Bośni i Hercegowiny. Podstawą tego sprzeciwu były obawy, że most odetnie port w Neum od morza. aby temu
zaradzić zwiększono wysokość mostu z 35 na 55 m, co przełożyło się na podniesienie kosztów inwestycji. Budowę rozpoczęto dopiero w 2007 roku, lecz już w 2009 zaniechano jej ze względu na światowy kryzys ekonomiczny.

Most miał być nadal budowany, ale jego otwarcie przesunięte o kilka lat, a konkretnie na rok 2015. Jednak w 2012 roku zmieniono plany i zamiast mostu rozpoczęto budowę autostrady na odcinku Ploče – Dubrovnik, która biegłą przez teren Bośni i Hercegowiny. Na podstawie studium wykonalności z 2013 roku, Unia Europejska poradziła, aby kontynuować budowę mostu. W czerwcu 2015 roku ogłoszono wznowienie budowy mostu, która rozpocznie się w 2016 roku, a zakończy w 2019. Planowane koszty miały wynosić 380 milionów euro.

W tamtym czasie finansowe wsparcie Unii nie było jeszcze zagwarantowane. W 2015 roku minister transportu Bośni i Hercegowiny, że wcześniejsze zastrzeżenie jest nieaktualne, a problem został rozwiązany z poszanowaniem obu stron. W lutym 2018 ówczesny Szef Komisji Unii Europejskiej oświadczył, że Unia jest gotowa zapewnić wsparcie w wysokości 357 milionów euro (przy całkowitym koszcie budowy wynoszącym 525 milionów euro). Przetarg na budowę mostu wygrała chińska firma CRBC.

Architektura mostu

W 2019 rozpoczęto budowę według projektu słoweńskiego inżyniera Marjana Pipenbahera. Nie było to łatwe zadanie – konstrukcja wymagała zabezpieczenia przed silnymi wiatrami ,które nękają okolicę. Obiekt jest mostem wantowym (podwieszanym) – most, w którym obciążenia są przenoszone z pomostu na pylony za pomocą cięgien. Budowla ma długość 2,4 km i szerokość 22,5 m. Najwyższy pylony mierzą 240 m (licząc od dna morskiego). Poza samym mostem wybudowano też drogi dojazdowe i tunele łączące go z lądem.

Pelješki Most – otwarcie

Chorwacja głównie żyje z turystyki, a budowa mostu była ważną inwestycją dla kraju. Ułatwi to komunikację kraju z półwyspem i Dubrownikiem. Most nie odciął komunikacji Neum – pod nim mogą przepływać duże jednostki. Budowę ukończono w lipcu 2021 roku, lecz otwarcie przesunięto na 26 lipca 2022. Inauguracji towarzyszyło wykonanie utwory Fanfare 304 autorstwa kompozytora Mateja Meštrovicia oraz przejazd najpotężniejszego auta elektrycznego Nevera, które wyprodukowała chorwacka firma Rimac.

Leave a comment